אם אתם מנהלים עסק קטן – אולי אתם נותני שירות, מוכרים מוצרים, או מציעים פתרון גאוני לבעיה שאף אחד אחר לא פותר – אתם בטח יודעים שיש הבדל ענק בין "עוד עסק" לבין מותג שאנשים מזהים, אוהבים וזוכרים. החדשות הטובות? אתם לא צריכים מיליונים בבנק כדי להפוך את העסק שלכם למותג חזק. אתם כן צריכים מיקוד, קו עיצובי ברור ובעיקר הבנה איך מיתוג עובד ומה הוא עושה לעסק.
למה מיתוג הוא לא רק לוגו?
בואו נתחיל בטעות הנפוצה: מיתוג = לוגו. נכון, לוגו זה חשוב – מאוד. אבל מיתוג זה הרבה יותר מזה. מיתוג הוא הדרך שבה אנשים מדברים עליכם כעסק. זה הרושם הראשוני שאתם יוצרים, התחושה שהלקוח מקבל כשהוא נכנס לאתר שלכם, איך אתם כותבים פוסטים בפייסבוק, ומה רואים כשפותחים את הקופסה עם המוצר שלכם.
והנה מה שחשוב להבין
כשיש מיתוג ברור, כל התמונה מתחברת. גם אם אתם עסק של אדם אחד, הלקוח ירגיש שאתם "מותג". וזה בדיוק מה שגורם לו לבחור בכם ולא במתחרים.
יצירת זהות מותג – מאיפה מתחילים?
השלב הראשון ביצירת מותג הוא להבין מה אתם רוצים לשדר. האם אתם עסק קליל וכיפי? רציני וסמכותי? חדשני? בוטיקי? כל אחד מהכיוונים האלו מכתיב גם את העיצוב וגם את השפה שבה אתם מדברים עם הלקוחות.
איך מנסחים את זה?
נסו לענות על השאלה: "אם העסק שלי היה בן אדם – איך הייתי מתאר אותו?". זה יעזור לכם לדייק את המסרים. משם, תמשיכו לבחירת צבעים שמתאימים, גופנים שמשדרים את הטון הנכון, וכמובן – עיצוב לוגו שמרגיש בול אתם.
איך לוגו משפיע על זיכרון הלקוח?
לוגו טוב הוא כמו פנים מוכרות – הוא עוזר ללקוח לזהות אתכם מיד. הוא צריך להיות פשוט, ברור, ולהעביר תחושה מדויקת. לדוגמה, לוגו עם צבעים עזים וצורות עגולות משדר משהו צעיר ודינמי. לוגו בצבעים כהים ופונטים דקים יכול לשדר יוקרה כמו למשל שבחורים לוגו לעורך דין שייראה יוקרתי..
אבל הנה הקטע החשוב
בעולם שבו הלקוח שלכם גולל עשרות פוסטים ביום, לוגו טוב יכול להיות בדיוק מה שיגרום לו לעצור ולהגיד: "אה, זה העסק ההוא שאני זוכר!"
אחידות = מקצועיות
אחד הדברים שמייצרים תחושת מותג הוא עקביות. כשאתם משתמשים באותם צבעים, אותן מילים ואותה שפה עיצובית – הלקוחות מתחילים לזהות אתכם אוטומטית. בדיוק כמו שאתם מזהים את אדום-לבן של קוקה קולה או את הסגול של בזק, כך הלקוחות יזהו אתכם.
איך עושים את זה?
צרו לעצמכם קו עיצובי קבוע. אם אתם מעלים תמונה לאינסטגרם – דאגו שהיא תהיה באותו סגנון גרפי. אם אתם שולחים מייל – השתמשו באותו פונט וצבעים. אפילו חתימת המייל שלכם יכולה לשדר מותג, אם היא מעוצבת בהתאם.
אז איך לבנות מותג בלי להוציא סכומי עתק?
ברור שלא כל עסק קטן יכול להרשות לעצמו סטודיו מיתוג יוקרתי. אבל זה לא תירוץ לא לעשות מיתוג בכלל. היום יש פתרונות מעולים, כמונו! אתר לוגו לעסק שמציע שירותים של עיצוב לוגו מהיר ומקצועי במחיר שמתאים לכל כיס – 200 ש"ח! אנחנו דואגים שזה ייראה טוב ולא "חובבני".
טיפ זהב לסיום:
לפעמים שווה להשקיע יום אחד בלשבת ולבנות את כל השפה המיתוגית של העסק – צבעים, מסרים, לוגו, סגנון תמונות – ואז להשתמש בזה בכל מקום. זה יחסוך לכם בלגן, יבליט אתכם – ובעיקר יגרום ללקוחות לזכור אתכם.
לסיכום
מיתוג הוא לא פריבילגיה של עסקים גדולים – הוא תנאי בסיסי להצלחה גם (ובעיקר!) בעסקים קטנים. זה מה שעוזר לכם לבלוט, למשוך לקוחות ולהפוך למותג שזוכרים. אם תבנו זהות ברורה, תשתמשו בעיצוב מקצועי ותשמרו על עקביות – תהיו כבר חצי דרך להצלחה.